27 Απριλίου, 2024
Gatzoli.gr | Οι ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Οικονομία

Πώς θα ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας;

της Αναστασίας Βασιλικής Γκολέμη

Οικονομία και ανταγωνιστικότητα

Η ελληνική οικονομία έκανε πρόοδο σχετικά με τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της. Η μεταρρυθμιστική πολιτική που ακολούθησε η χώρα ακόμη και υπό πανδημίας φαίνεται ότι έφερε αποτελέσματα, πράγμα το οποίο αποτυπώνεται και στην άνοδο των επενδύσεων. Σαφώς χρειάζεται ακόμη πολλή δουλειά, ούτως ώστε να συνεχιστεί αυτή η ανοδική πορεία και μετά το τέλος της πανδημίας.

Σύμφωνα με έκθεση της ΤτΕ, η οποία δημοσιοποιήθηκε τον περασμένο Ιούνιο αναφέρεται το εξής:

«Η βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας ενδέχεται να απειληθεί μετά το τέλος της πανδημίας, τόσο με την άρση των διευκολύνσεων που παρέχονται έως τώρα από το πιστωτικό σύστημα όσο και με την απόσυρση των κρατικών προγραμμάτων στήριξης επιχειρήσεων και εργαζομένων».

Ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ και Καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Νίκος Βέττας υποστήριξε ότι

«Το ζητούμενο, πλέον, για να εισέλθει η ελληνική οικονομία σε περίοδο ισχυρής και βιώσιμης ανάπτυξης είναι η σταδιακή αλλά σημαντική άνοδος της ανταγωνιστικότητας, πρωτίστως μέσα από βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος ενώ, στο βαθμό που θα είναι απαραίτητη η συμβολή του μοναδιαίου κόστους εργασίας, αυτό να γίνει με αύξηση της παραγωγικότητας και όχι με μείωση αμοιβών», για να προσθέσει με νόημα ότι «η αύξηση της παραγωγικότητας με τη σειρά της, μπορεί να στηριχθεί αφενός σε άνοδο των παραγωγικών επενδύσεων, περιοχή όπου το κενό εξακολουθεί να είναι μεγάλο».

Σύμφωνα με έρευνα της EY, μέσα σε ένα κλίμα αβεβαιότητας που δημιούργησε η πανδημία, οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 77% το 2020, σε μια χρονιά που πανευρωπαϊκά μειώθηκαν κατά 13%, ενώ η χώρα μας βρίσκεται μέσα στους 10 ελκυστικότερους επενδυτικούς προορισμούς της Ευρώπης, αμέσως μετά τις ισχυρότερες οικονομίες της ηπείρου. Παράλληλα, μία στις πέντε επενδύσεις το 2020 στην Ελλάδα (18%), κατευθύνθηκε στην έρευνα και ανάπτυξη, έναντι 5% την τελευταία εικοσαετία και 10% στην Ευρώπη. Ένας στους τέσσερις επενδυτές (26%) εκτιμά ότι η ανάπτυξη της χώρας τα επόμενα χρόνια θα βασιστεί στην ψηφιακή οικονομία.

Η βελτίωση της Ελλάδας

Η προσαρμοστικότητα της κυβερνητικής πολιτικής στις έκτακτες ανάγκες που προκάλεσε η πανδημία, οι μεταρρυθμίσεις, αλλά από την άλλη και η αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων υπό τις αντίξοες συνθήκες που επικράτησαν πέρυσι είναι οι βασικοί λόγοι για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα σε μία διετία η θέση της Ελλάδας έχει βελτιωθεί συνολικά κατά 12 θέσεις.

Παρά την κρίση λόγω της πανδημίας και των σκληρών lockdowns, ο ιδιωτικός τομέας της οικονομίας, άντεξαν στις σφοδρές πιέσεις από το περιβάλλον δραστηριοποίησής τους, προσαρμοζόμενες ταχύτατα στα νέα δεδομένα, ενισχύοντας έτσι τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της χώρας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Institute for Management Development (IMD) της Ελβετίας για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το 2021, η ανταγωνιστική θέση της Ελλάδας βελτιώθηκε, με αποτέλεσμα να παρουσιάζει άνοδο τριών (3) θέσεων εν μέσω μάλιστα της πανδημίας COVID-19. Ειδικότερα, η χώρα πλέον βρίσκεται στην 46η θέση της σχετικής κατάταξης, από την 49η θέση που βρισκόταν πέρυσι, μεταξύ 64 χωρών.

Ανοίγει νέος δρόμος για τις επιχειρήσεις

Να σημειωθεί ότι μετά το πέρας της κρίσης, το νέο επιχειρηματικό περιβάλλον θα είναι διαφορετικό. Θα φέρει νέες ισορροπίες στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών. Με τις διαφαινόμενες τάσεις, οι ελληνικές επιχειρήσεις θα αντιμετωπίσουν πιο έντονα ανταγωνισμό στις αγορές που στοχεύουν.

Ενώ οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις εμφανίζουν αξιοσημείωτη δυναμική στη διερεύνηση του επιχειρηματικού τους ορίζοντα, σημαντικά εμπόδια παραμένουν η υψηλή φορολόγηση, για περισσότερες από 4 στις 10 επιχειρήσεις η έλλειψη ρευστότητας, η πρόσβαση στην χρηματοδότηση και η απουσία χρηματοδοτικών εργαλείων προσαρμοσμένων στις ανάγκες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Από την επιτυχή προσαρμογή των επιχειρήσεων στα νέα δεδομένα, θα κριθεί τελικά η διεθνής ανταγωνιστικότητα της χώρας. Δηλαδή, το κατά πόσο ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες, θα υπάρχουν στις ανοιχτές αγορές. Στις ανταγωνιστικές αγορές, η ικανότητα των επιχειρήσεων και επιχειρηματιών θα είναι πιο σημαντικοί παράγοντες, παρά το εθνικό περιβάλλον. Κρίσιμης σημασίας είναι η στρατηγική των επιχειρήσεων.

Στην προσπάθεια, θα συμβάλλει η συνεχής εισαγωγή σειράς καινοτομιών, ή ακόμα και απλών προσαρμογών. Η καινοτομική δραστηριότητα μπορεί να αντλήσει ιδέες από την διεθνή αγορά και την ελληνική παράδοση, αλλά και να στηριχθεί στη δημιουργικότητα των Ελλήνων. Δεδομένης της επιχειρηματικής πρακτικής, είναι πιο εφικτό για τις ελληνικές επιχειρήσεις να ακολουθήσουν ένα μοντέλο «ανοιχτής καινοτομίας», παρά ένα μοντέλο με οδηγό την Έρευνα και Ανάπτυξη. Ο Ελληνισμός, ήταν πάντα ανοιχτός στην προσαρμογή και διάδοση ιδεών.

Στο νέο πλαίσιο, οι δημόσιες πολιτικές μπορεί να συμβάλλουν περισσότερο αν εστιασθούν στη στήριξη της ανοιχτής καινοτομίας και διαφορετικότητας. Στην καλλιέργεια της κουλτούρας δημιουργίας και επιχειρηματικότητας, με διεθνοποίηση των πλαισίων αναφοράς και σύγκρισης.

Συνολικά, για την περαιτέρω ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής οικονομίας, αποτελεί αδήριτη ανάγκη, να επανέλθει στην προτεραιότητα της αναπτυξιακής πολιτικής η μεταποίηση και η βιομηχανία. Μόνον με σημαντικές επενδύσεις και με κατάλληλα προγράμματα υποβοήθησης της μεταποίησης για την αντιμετώπιση της 4ης βιομηχανικής επανάστασης και για τον ψηφιακό της μετασχηματισμό, μπορούν να παραχθούν και να διατεθούν στην παγκόσμια αγορά διεθνώς εμπορεύσιμα προϊόντα και υπηρεσίες.

Πηγή: todaypress.gr

Related posts

Δήλωση του Προέδρου του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βιοτεχνών ΑΜΘ Χρ. Γιορδαμλή για το νέο Αναπτυξιακό νόμο

editor

Σύσκεψη του Περιφερειάρχη ΑΜΘ με κτηνοτροφικούς συλλόγους της Περιφέρειας

editor

Προσοτσάνη Δράμας: Το μεγάλο στοίχημα με το βιολογικό κεφίρ και η έξοδός του στις αγορές της Ευρώπης

editor
27/04/2024 6:24